Limträ är ett hållbart material i alla bemärkelser. Det är vackert, lättbearbetat, miljövänligt och dessutom ett av de starkaste konstruktionsmaterialen som finns i förhållande till sin vikt. Det gör limträ till ett enkelt, praktiskt och spännande material att jobba med, oavsett om det är uterum och gästhus eller ishallar och hotell man bygger.
Med limträ går det att skapa större spännvidder och smäckrare konstruktioner, tack vare den höga hållfastheten. Så tänker man sig ett uterum med stora glaspartier är limträ perfekt till den bärande stommen. Det har snickare vetat länge och nu har även konstruktörer, arkitekter och byggfirmor börjat upptäcka limträ på allvar. Därför ser vi nu limträ i allt fler sammanhang – från det stora och spektakulära till det mindre och funktionella. Dessutom har limträ unika egenskaper som gör att det är minst lika brandsäkert som till exempel stål och betong. Limträ behåller sin bärförmåga och stabilitet även vid brand, till skillnad från stål.
Limträ är förstås också ett hållbart val sett ur miljöperspektiv, eftersom träd binder koldioxid och är en förnybar råvara. Undersökningar visar faktiskt att klimatpåverkan under byggprocessen är ungefär hälften så stor för en träbyggnad som för motsvarande byggnad i betong.
Även om vi bygger mycket i trä här i Sverige, så kan vi fortfarande bli mycket bättre på att utnyttja skogens förnybara resurs. Genom att använda mer limträ kan vi kraftigt reducera koldioxidutsläppen och bygga klimatsmart.
Starkt och vackert. Med limträ går det att göra smäckrare konstruktioner eftersom det har högre hållfasthet än vanligt konstruktionsvirke. Perfekt när det t.ex. ska vara stora glaspartier till uterummet.
Sveriges Fria Bygghandlare AB, fd Woody Bygghandel AB, har rötter som går tillbaka till 1940-talet och är därmed ett av Sveriges äldsta företag inom frivillig fackhandel. Idag samlar företaget 36 delägarföretag, med ca 70 anläggningar runt om i Sverige och en gemensam omsättning på över 4 miljarder kronor. Sveriges Fria Bygghandlare AB ägs av fria entreprenörer som fattar sina egna beslut, mitt i den verklighet där de lever och verkar. Samtidigt som de har en stark gemenskap och ett nära samarbete med de andra delägarna, inte minst inom inköp, marknadsföring, försäljning, utbildning och hållbarhet.