Filtrera listan genom att klicka på önskad nyhetsform.
Som tidigare meddelats, tillträder Carl Evedius idag som ny vd för Sveriges Fria Bygghandlare AB. Carl har en gedigen erfarenhet inom branschen, med bakgrund från bland annat XL-Bygg, Bygma och C24 Bygg. Carl kommer att leda ett nytt team, som med utgångspunkt från Nacka Strand i Stockholm, ska hjälpa och stötta Sveriges privatägda fria handlare till ökad lönsamhet och tillväxt.
Som tidigare meddelats, tillträder Carl Evedius idag som ny vd för Sveriges Fria Bygghandlare AB. Carl har en gedigen erfarenhet inom branschen, med bakgrund från bland annat XL-Bygg, Bygma och C24 Bygg. Carl kommer att leda ett nytt team, som med utgångspunkt från Nacka Strand i Stockholm, ska hjälpa och stötta Sveriges privatägda fria handlare till ökad lönsamhet och tillväxt.
Det nya teamet börjar också utformas. Det är nu klart att Magnus Jansson tillträder som ny affärskoordinator. Magnus är en erfaren inköpare med många års branscherfarenhet, och har tidigare främst haft inköpsrelaterade roller på bland annat Bygg-Ole, XL-Bygg och Bygma. Senast kommer han från en tjänst som inköpare hos C24 Bygg. Magnus tillträder senast den 9 december.
I rollen som affärskoordinator, en position som tidigare benämndes kategorichef, tillträder även Bo "Bobo" Öhlén. Bobo har samlat på sig en bred branscherfarenhet och ett omfattande kontaktnät från ett arbetsliv i många olika led. Bland tidigare arbetsgivare märks Star Byggprodukter, SnickarPer, Icopal och XL-Byggpartner, samt Beijer/Bygg-Ole, där Bobo hade rollen som säljchef. Senast kommer Bobo från tjänsten som Sales & Key Account Manager på Törn Sverige och tillträder sin nya tjänst den 1 oktober.
Steven Andersson tillträder som controller den 18 november. Han började sin karriär i ett K-Rauta varuhus som säljare men fick snabbt nya uppdrag inom bolaget i olika IT- och controller-tjänster. Steven har en unik förmåga att lära sig nya system, ta fram relevanta beslutsunderlag och utveckla nya arbetsprocesser. Detta tillsammans med en gedigen kunskap om byggmaterial och hur det fungerar ute, mitt i verkligheten, gör att han passar perfekt in i den nya organisationen. Närmast kommer Steven från en IT/controller-tjänst på tidigare Byggarnas Partner, nu K-Bygg Försäljnings AB.
– Intresset är väldigt stort kring vårt bolag och vår framtida affärsmodell som bygger på entreprenörskap, gemenskapens styrkor och fördelarna med lokalt beslutsfattande. Rekryteringsarbetet efter ytterligare medarbetare pågår så om man vill vara med i det här vinnande laget får man snabbt höra av sig, säger nyblivne vd:n Carl Evedius.
Sveriges Fria Bygghandlare består av fria entreprenörer, med närmare 70 anläggningar runt om i landet och en gemensam omsättning på över 4 miljarder kronor. Alla delägare bestämmer själva över sina anläggningar. De fattar sina egna beslut och behöver inte ta hänsyn till beslut som fattas på ett centralt huvudkontor någon helt annanstans.
Sveriges Fria Bygghandlare består av fria entreprenörer, med närmare 70 anläggningar runt om i landet och en gemensam omsättning på över 4 miljarder kronor. Alla delägare bestämmer själva över sina anläggningar. De fattar sina egna beslut och behöver inte ta hänsyn till beslut som fattas på ett centralt huvudkontor någon helt annanstans.
Om någon av dem vill starta ett finsnickeri eller satsa på material till Sveriges slöjdsalar, så kan ingen hindra dem. De är helt enkelt fria att göra precis det som är mest angeläget på just deras lokala ort och det som efterfrågas av deras kunder.
Varje anläggning skriver sin egen historia och först ut är historien om NA Svensson som, förutom att driva bygganläggningar i Nyköping, Vagnhärad och Huddinge, nu också förvärvat Sveriges kanske finaste färgaffär, Måleributiken i Alvik.
– Vi hade länge sneglat på Måleributiken i Alvik, dels för att den är så fantastiskt fin, men också för att de som jobbar där har samma inställning som vi, berättar Lotta Svensson, delägare och barnbarn till Nils August Svensson som grundade bygghandeln i Nyköping 1892.
Konceptet från Måleributiken i Alvik integreras nu på anläggningarna i Huddinge, Vagnhärad och Nyköping, för att kunna erbjuda samma expertservice där som i Alvik. Något som uppskattas av de befintliga proffskunderna.
– Det kändes viktigt för oss att göra den här satsningen och hade vi varit en del av en toppstyrd kedja så hade vi nog inte fått det. Men nu är ju vi en av Sveriges Fria Bygghandlare, så vi är fria att göra det som vi känner är bäst för att hjälpa våra lokala kunder, säger Lotta.
Se filmen om NA Svensson: NA Svensson - en av Sveriges Fria Bygghandlare
Den fria gemenskapen får en ny samlingsplats när Sveriges Fria Bygghandlare flyttar Servicekontoret till expansiva Nacka strand. Härifrån kommer man ännu bättre än tidigare kunna serva sina delägare och vinna affärer tillsammans med sina leverantörer. Ett kontor med fantastisk utsikt, för en organisation med fantastiska framtidsutsikter.
Den fria gemenskapen får en ny samlingsplats när Sveriges Fria Bygghandlare flyttar Servicekontoret till expansiva Nacka strand. Härifrån kommer man ännu bättre än tidigare kunna serva sina delägare och vinna affärer tillsammans med sina leverantörer. Ett kontor med fantastisk utsikt, för en organisation med fantastiska framtidsutsikter.
Nacka strand är ett av Stockholms mest expansiva och attraktiva områden, för såväl företag som boende. Och det är inte så konstigt. Förutom att det ligger vackert, precis vid Stockholms inlopp, är det ett område i snabb utveckling, där stort fokus ligger på hållbarhet, service och tillgänglighet. En stadsdel som andas framtidstro. Med andra ord en perfekt plats för Sveriges Fria Bygghandlare att etablera sitt nya Servicekontor.
– Nacka Strand blir en perfekt lokalisering för vårt framtida Servicekontor. Här kommer vi kunna erbjuda de allra bästa faciliteterna för en bra arbetsplats för våra medarbetare, samt för kreativa möten, säger Carl Evedius, blivande vd för Sveriges Fria Bygghandlare.
Med sin ostörda skärgårdsutsikt från tionde våningen, ligger det nya kontoret inte bara vackert. Det ligger dessutom strategiskt bra, med utmärkta kommunikationer in till Stockholms city, oavsett om man färdas med buss, bil eller båt. Något som är mycket viktigt, inte minst nu, när rekryteringen av nya medarbetare är i full gång.
– Intresset för vårt bolag, med nytt namn, ny ort och ny verksamhetsidé är stort och de vi träffar säger ofta hur rätt detta känns. Och det skadar ju inte att vi nu dessutom kommer få en modern och kreativ arbetsplats – och mötesplats – i bästa läge, säger Johan Rosendahl, styrelseordförande i Sveriges Fria Bygghandlare, och fortsätter:
– Det här blir samlingsplatsen för den fria gemenskapen. Här kommer vi skapa de förutsättningar som behövs för våra delägarföretag, de fria lokala handlarna, att konkurrera och att vinna affärer tillsammans med våra leverantörer, avslutar Johan Rosendahl.
Inflyttning i de nya lokalerna på Cylindervägen i Nacka strand sker senast den 1 december i år. Servicekontorets verksamhet flyttas därefter under 2025 successivt över från företagets lokaler i Helsingborg.
NP Nilsson, en av de största delägarna inom Sveriges Fria Bygghandlare, stärker nu sin position i södra Sverige ytterligare genom förvärvet av Hejdes Trävaru AB med tre anläggningar i Skåne. Och eftersom Hejdes också är en del av Sveriges Fria Bygghandlare, stannar de kvar i gemenskapen, samtidigt som den starka entreprenörs- och familjeföretagskulturen på anläggningarna bibehålls.
NP Nilsson, en av de största delägarna inom Sveriges Fria Bygghandlare, stärker nu sin position i södra Sverige ytterligare genom förvärvet av Hejdes Trävaru AB med tre anläggningar i Skåne. Och eftersom Hejdes också är en del av Sveriges Fria Bygghandlare, stannar de kvar i gemenskapen, samtidigt som den starka entreprenörs- och familjeföretagskulturen på anläggningarna bibehålls.
Det finns många gemensamma nämnare mellan NP Nilsson och Hejdes. Båda är familjeföretag med lång historia och båda är certifierade träexperter som brinner för att hjälpa sina lokala proffskunder genom alla typer av byggprojekt. Dessutom är båda delägare i Sveriges Fria Bygghandlare.
Förvärvet, som träder i kraft 1 september, innebär att NP Nilsson fortsätter sin expansion och befäster sin starka ställning i södra Sverige. Ett strategiskt, och naturligt, beslut enligt Fredrik Bergh, vd på NP Nilsson.
– Vi känner folket på Hejdes sen länge, så när möjligheten öppnade sig för oss att förvärva Hejdes kändes det väldigt naturligt för både dem och oss. Våra företag har liknande bakgrund, kultur och struktur. Malmö och hela regionen är en prioriterad marknad för oss. Vi tycker samtidigt att Kävlinge är en spännande kommun med en optimistisk framtidstro och vi ser verkligen fram emot att komma igång, säger Fredrik Bergh.
Att det är just NP Nilsson som tar över verksamheten välkomnas av såväl Hejdes ägare Christer Törngren, som av hans son Björn Törngren, vd på Hejdes.
– NP Nilsson är, precis som vi, ett anrikt familjeföretag och vi vet att de har det som krävs för att förvalta det vi under många år byggt upp, och att utveckla det vidare. Det är förstås positivt för både personalen och kunderna att det är en aktör med likartade värderingar och synsätt som tar över, säger Björn Törngren, vd på Hejdes Trävaru AB.
Även Johan Rosendahl, tf vd och styrelseordförande i Sveriges Fria Bygghandlare, är glad att Hejdes anläggningar stannar kvar inom gemenskapen.
– Både NP Nilsson och Hejdes är urtypen för vad vår gemenskap står för. Båda företagen har i generationer varit fria att fatta sina egna beslut och jag tror inte att medarbetarna på Hejdes hade trivts särskilt bra om de blivit uppköpta av någon av de toppstyrda kedjorna. Och inte deras kunder heller, avslutar Johan Rosendahl.
Holgers Stugmaterial har i snart 60 år erbjudit allt inom byggmaterial från anläggningen i Borås, till stora delar av Västsverige. Sedan dess har verksamheten utvecklats till att innefatta snickeri och sågservice, samt avancerade logistik- och återbrukslösningar över hela Sverige. Satsningar de kunnat göra för att de är fria att fatta sina egna beslut.
Holgers Stugmaterial har i snart 60 år erbjudit allt inom byggmaterial från anläggningen i Borås, till stora delar av Västsverige. Sedan dess har verksamheten utvecklats till att innefatta snickeri och sågservice, samt avancerade logistik- och återbrukslösningar över hela Sverige. Satsningar de kunnat göra för att de är fria att fatta sina egna beslut.
För ett par år sedan öppnade man även en anläggning i expansiva Jönköping och nu växer Holgers ytterligare med förvärvet av Erik Larsson Bygghandel i Limmared.
Erik Larsson Bygg AB har bedrivit verksamhet i 77 år och väljer nu att renodla sin verksamhet mot enbart bygg och fastighet, där de är en stor och välkänd aktör på orten. Därför tar nu Holgers Stugmaterial alltså över driften av bygghandeln. Lars Larsson, vd på Erik Larsson Bygg ser positivt på framtiden:
– Vi har lagt mycket tid på att tänka igenom beslutet och vi har tillsammans med Holgers arbetat fram hur våra två organisationer framöver kan gynnas och utvecklas av varandras styrkor och kunskap, säger han.
Även inom gemenskapen Sveriges Fria Bygghandlare är man mycket positiva till tillskottet.
– Ja det här känns verkligen roligt! Inte bara för Holgers utan även Sveriges Fria Bygghandlare. Nu ökar vi antalet anläggningar och blir ännu starkare tillsammans, säger Johan Rosendahl, styrelseordförande i Sveriges Fria Bygghandlare.
Byggföretaget kommer att behålla namnet Erik Larsson Bygg AB, medan bygghandeln byter namn till Holgers Stugmaterial Limmared.
För mer information kontakta:
Torbjörn Larsson, vd Holgers Stugmaterial AB
0706-25 02 87
torbjorn@holgers.se
Per Larsson, styrelseordförande Holgers Stugmaterial AB
0705-25 01 15
per@holgers.se
Lars Larsson, vd Erik Larsson Bygg AB
0705 - 671344
Lars.larsson@eriklarssonbygg.se
Sveriges Fria Bygghandlare, och inte minst deras styrelseordförande, Johan Rosendahl, har under en tid sökt efter den perfekta vd:n för bolaget. Valet föll på Carl Evedius, en för branschen mycket välkänd person.
Sveriges Fria Bygghandlare, och inte minst deras styrelseordförande, Johan Rosendahl, har under en tid sökt efter den perfekta vd:n för bolaget. Valet föll på Carl Evedius, en för branschen mycket välkänd person.
– Jag är så glad att vi hittade Calle och att han ville vara med på vår transformationsresa. Hans stora branscherfarenhet är viktig för oss på Sveriges Fria Bygghandlare, och den tillsammans med hans personliga ödmjukhet, gör honom till helt rätt person för uppdraget, säger Johan Rosendahl, tf vd och styrelseordförande för Sveriges Fria Bygghandlare.
Carls erfarenhet är verkligen mycket gedigen. Han är bokstavligen född i branschen och började sin bana i familjeföretaget Saltsjöbadens Järn, Färg & Parfym AB redan 1990. Efter att ha utbildat sig till civilekonom, återvände Carl till byggmaterialhandeln. Först flera år på Nacka Trä/Bygg-Ole och sedan som inköpare på Byggtrygg/XL-BYGG. Mellan 2013 och 2022 var han marknads- och inköpschef på Bygma, som då precis lämnat Woody för att stå på egna ben. Idag är han inköpschef på C24 Bygg, som ingår i XL-BYGG/Mestergruppen.
– Jag har alltid gillat att jobba för privata familjebolag och ser fram emot att, tillsammans med delägare och servicekontor, utveckla Sveriges Fria Bygghandlares position på den svenska marknaden, säger Carl.
Det är just delägarnas frihet och möjlighet att fatta sina egna beslut, mitt i verkligheten, som tilltalar Carl med Sveriges Fria Bygghandlare.
– Jag gillar förändring och korta beslutsvägar, och jag är övertygad om att vi tillsammans kan vinna affärerna mot de alltmer toppstyrda och likriktade kedjorna, säger Carl.
Carl kommer att arbeta vidare på C24 Bygg under uppsägningstiden och tillträder sin nya tjänst i Stockholm under hösten 2024.
Sveriges Fria Bygghandlare höll just sitt första framtidsmöte under det nya namnet. På plats fanns, förutom delägare, dessutom 170 leverantörer, som för första gången på riktigt fick det nya konceptet presenterat för sig. Och att döma av deras reaktioner föll det hela i mycket god jord.
Den stora frågan inför Framtidsmötet var förstås: Hur ställer sig leverantörerna till Woody Bygghandels transformation till Sveriges Fria Bygghandlare? Svaret blev: Mycket positiva!
Sveriges Fria Bygghandlare höll just sitt första framtidsmöte under det nya namnet. På plats fanns, förutom delägare, dessutom 170 leverantörer, som för första gången på riktigt fick det nya konceptet presenterat för sig. Och att döma av deras reaktioner föll det hela i mycket god jord.
– Jag ska inte säga att vi var nervösa, men det är klart att med en sån här stor förändring så är man ju spänd på hur det ska tas emot av leverantörerna. Och jag måste ändå säga att det kändes otroligt skönt att responsen blev så översvallande positiv, säger Johan Rosendahl, styrelseordförande och tf vd för Sveriges Fria Bygghandlare.
På Framtidsmötet låg fokus just på att berätta för leverantörerna om planerna framåt för Sveriges Fria Bygghandlare, och om hur samarbetet med leverantörerna kommer att se ut i framtiden.
– Woody var en bygghandelskedja. Sveriges Fria Bygghandlare är något helt annat. Vi är ett lag, en gemenskap av fria entreprenörer som tillsammans blir en av branschens starkaste inköpsbolag, säger Johan Rosendahl.
För delägarna i Sveriges Fria Bygghandlare är friheten alltid i fokus. De är fria att fatta alla beslut, mitt i sin lokala verklighet, men har också ett nära samarbete med andra fria bygghandlare. Bland annat har man enats om vilka leverantörer man ska samarbeta med för att gemensamt driva affären framåt.
– Vi har inga egna varumärken – vi säljer bara produkter från de bästa leverantörerna. Deras varumärken är viktiga för oss och vi skräddarsyr vår marknadsföring tillsammans med dem, för att vi allihop ska bli starkare, säger Johan.
Det nya konceptet blev som sagt mycket varmt mottaget av de 170 leverantörerna på plats. Så här säger till exempel Jörgen Sågman, vd på skivspecialisten BOA:
– Jag tackade Johan personligen för en bra – och väldigt transparent – presentation av Sveriges Fria Bygghandlare. Det kändes verkligen äkta när han sa att de vill kroka arm och jobba tillsammans med oss leverantörer, mitt i verkligheten, säger Jörgen Sågman.
Som tidigare meddelats förändrar Sveriges Fria Bygghandlare (tidigare Woody Bygghandel AB) sin verksamhetsidé och inriktning till en mer inköpsfokuserad organisation, starkt förankrad mitt i den verklighet som delägarna verkar i. Ett led i denna transformation är planen att flytta Servicekontoret från Helsingborg till Stockholm och som projektledare ansluter Anders Lassfolk.
Som tidigare meddelats förändrar Sveriges Fria Bygghandlare (tidigare Woody Bygghandel AB) sin verksamhetsidé och inriktning till en mer inköpsfokuserad organisation, starkt förankrad mitt i den verklighet som delägarna verkar i. Ett led i denna transformation är planen att flytta Servicekontoret från Helsingborg till Stockholm.
I och med etableringen och uppbyggnaden av det nya kontoret i Stockholm, ansluter en för folk i branschen välbekant och välrenommerad person, som projektledare för omorganisationen: Anders Lassfolk, inte minst känd för sina många framgångsrika år som ekonomichef på Fredells. Han har även varit ekonomichef på Bolist och Mestergruppen.
– Jag ser mycket fram emot att arbeta tillsammans med alla trevliga medarbetare på Servicekontoret och alla starka delägare inom Sveriges Fria Bygghandlare, säger Anders, som även kommer adjungeras in i styrelsen.
Anders kommer in med en bred och branschspecifik erfarenhet både kring hur en privatägd bygghandel och en frivillig inköpskedja fungerar.
– Anders är med sin bakgrund klippt och skuren att vara projektledare för organisationsförändringen. Han står för exakt samma saker som vi och har friheten i blodet, säger Johan Rosendahl, styrelseordförande och t.f. vd i Sveriges Fria Bygghandlare.
Förändringsresan fortsätter för Sveriges Fria Bygghandlare. De har redan tidigare berättat om sin nya marknadsstrategi, som bland annat innebar att de bytte namn från Woody Bygghandel AB till Sveriges Fria Bygghandlare AB. Snart blir resan dock även fysisk, när bolagets säte flyttas från Helsingborg till Stockholm.
Förändringsresan fortsätter för Sveriges Fria Bygghandlare. De har redan tidigare berättat om sin nya marknadsstrategi, som bland annat innebar att de bytte namn från Woody Bygghandel AB till Sveriges Fria Bygghandlare AB. Snart blir resan dock även fysisk, när bolagets säte flyttas från Helsingborg till Stockholm. Man planerar även att flytta Servicekontoret till Stockholm, med start hösten 2024.
– Helsingborgskontoret har levererat bra under alla år, men för att kunna genomföra alla de förändringar vi vill åstadkomma, så krävs det en riktig nystart, på en ny plats där inget sitter i väggarna, säger Johan Rosendahl, styrelseordförande i Sveriges Fria Bygghandlare.
För det handlar om mycket mer än bara flytten till nya lokaler. En ny slimmad och effektiv organisation ska mejslas fram, med rätt nyckelpersoner på rätt platser. Johan Rosendahl kommer att bli tillförordnad vd, efter att det står klart att tidigare vd Jonas Jonasson inte följer med på resan.
– Jag har nyligen flyttat tillbaka till Skåne och har ingen avsikt att återvända till Stockholm. Det blir då ett naturligt beslut för mig att avsluta min tjänst när bolaget flyttar upp till Stockholm. Det har varit en givande tid, då jag har haft förmånen att träffa och arbeta med många fantastiska människor bland både Sveriges Fria Bygghandlare och på vårt Servicekontor. Jag lämnar min tjänst i bästa samförstånd med delägare och styrelse och önskar alla lycka till, säger Jonas Jonasson, avgående vd.
Jonas Jonasson avgår och Johan Rosendahl tillträder som vd fredagen den 26 april. Johan är dock noga med att påpeka att hans roll som vd bara är tillfällig, tills en ny person är tillsatt.
– Min huvudsakliga roll är att som styrelseordförande vara språkrör för delägarna. Det är det jag brinner för, säger Johan.
Delägarna är mycket positiva till allt det som nu är på gång, och det är kanske inte så konstigt. Det är ju de som tagit ut koordinaterna för resan som man nu gemensamt ger sig ut på. Så här säger till exempel Samuel Svensson, vd på NA Svensson:
– Vi har tillsammans tagit några riktigt bra och spännande beslut, som jag är övertygad om tar Sveriges Fria Bygghandlare mot en ännu starkare position på den svenska byggmaterialmarknaden. Resan har bara börjat, säger Samuel Svensson.
Nu står det klart att Woody Bygghandel AB byter namn. Det nya namnet blir Sveriges Fria Bygghandlare AB. De olika delägarna kommer förstås att behålla sina inarbetade starka namn, på sina lokala orter. Mitt i den verklighet där de lever och verkar.
Nu står det klart att Woody Bygghandel AB byter namn. Det nya namnet blir Sveriges Fria Bygghandlare AB. De olika delägarna kommer förstås att behålla sina inarbetade starka namn, på sina lokala orter. Mitt i den verklighet där de lever och verkar.
– För delägarna i Sveriges Fria Bygghandlare är friheten livsviktig: Att under sina egna lokala varumärken få fatta sina egna beslut på sin lokala ort. Och utan att ta hänsyn till utländska ägare, säger Johan Rosendahl, styrelseordförande i Sveriges Fria Bygghandlare AB.
När resten av branschen blir mer och mer toppstyrd och centraliserad, går Sveriges Fria Bygghandlare alltså åt rakt motsatt håll. Mot friheten.
– Vi tog namnet Sveriges Fria Bygghandlare för att det är precis vad vi är. Och vi är de enda som är det, säger Johan Rosendahl.
Enligt Johan är det just friheten som gör Sveriges Fria Bygghandlare unika, samtidigt som deras gemenskap gör dem till en stark, trygg partner för såväl kunder som leverantörer.
– Vi vet att det lokala självbestämmandet är något som uppskattas av våra delägares kunder och ett skäl till att de väljer att handla lokalt.
Som en del i lanseringen av det nya namnet och den nya strategin, får Sveriges Fria Bygghandlare ett eget grafiskt uttryck, framtaget av kommunikationsbyrån Falck & Co, i samråd med delägarna.
– Sveriges Fria Bygghandlare har fått en egen, neutral logotyp som passar perfekt med delägarnas befintliga uttryck, oavsett om de är Woody-profilerade eller inte, berättar Christian Falck, vd på Falck & Co.
Arbetet med den nya strategin har pågått länge, men det slutgiltiga beslutet fattades nyligen på bolagsstämman, i stor enighet från alla delägare.
– Det känns fantastiskt stort att det nu är dags att rulla ut det nya och att alla sluter upp helhjärtat. Men så har de ju också allihop varit med och skapat detta, avslutar Johan Rosendahl.
Tillsammans med nya kommunikationsbyrån Falck & Co har Woody Bygghandel AB lagt ner ett gediget arbete på att mejsla fram en helt ny marknadsstrategi som ska leda bygghandelskedjan in i framtiden. Och snart är det dags att lansera det nya konceptet på bred front.
Tillsammans med nya kommunikationsbyrån Falck & Co har Woody Bygghandel AB lagt ner ett gediget arbete på att mejsla fram en helt ny marknadsstrategi som ska leda bygghandelskedjan in i framtiden. Och snart är det dags att lansera det nya konceptet på bred front.
– Vi skiljer oss från alla andra bygghandelskedjor genom att våra delägare är helt fria entreprenörer, därför är det oerhört viktigt att alla verkligen står bakom den nya strategin, säger Johan Rosendahl, styrelseordförande i Woody Bygghandel AB.
Det lokala självbestämmandet är A och O inom kedjan, så det har varit en minst sagt tuff uppgift att skapa något som tilltalar alla delägare – såväl de Woody-profilerade som de med helt egna namn och utseenden.
– Vi har jobbat hårt med att utveckla och förankra detta i alla led så det känns superkul att det nu råder en bred och stabil enighet kring det nya konceptet, säger Johan.
Just nu är marknadsavdelningen och kommunikationsbyrån ute på en Sverigeturné för att paketera det nya konceptet tillsammans med delägarna. Christian Falck, vd för Falck & Co, menar att detta är något helt unikt.
– Normalt sett bestäms ett kommunikationskoncept centralt, av en marknadsavdelning. Här är alla lokala delägare högst delaktiga i paketeringen av marknadsföringen. Det kan låta som en omöjlig uppgift, men faktum är att alla är superpeppade och hundra procent med på tåget. Det känns helt fantastiskt, avslutar Christian Falck.
För mer information kontakta:
Johan Rosendahl, styrelseordförande Woody Bygghandel AB
0707-15 67 41, johan.rosendahl@woody.se
Christian Falck, vd Falck & Co
0705-13 19 12, christian@falck.se
Bygghandelskedjan Woody har fattat beslut om en offensiv plan som bland annat kommer innefatta en ordentlig positionsförflyttning. En resa som innefattar alla delägare och som ytterligare kommer stärka de lokala varumärkena runt om i landet.
Bygghandelskedjan Woody har fattat beslut om en offensiv plan som bland annat kommer innefatta en ordentlig positionsförflyttning. En resa som innefattar alla delägare och som ytterligare kommer stärka de lokala varumärkena runt om i landet.
För att genomföra denna resa har man tagit hjälp av Falck & Co, en kommunikationsbyrå med mycket goda kunskaper om bygghandelsbranschen och ett imponerande track record från samarbeten med liknande verksamheter.
– Jag kände väl till Falck & Co sedan tidigare, från mina år på en konkurrerande kedja, och visste att de var som klippt och skurna för våra behov. Inte bara kreativt, utan även rent strategiskt, säger Johan Rosendahl, styrelseordförande i Woody Bygghandel AB.
Falck & Co har dessutom jobbat med Woody tidigare och är faktiskt den byrå som ligger bakom deras välkända kundlöfte ”Vi får bygget att snurra”.
– Vi på Falck & Co ser verkligen fram emot att få vara en del av denna spännande resa, och att få arbeta tillsammans med alla duktiga och engagerade entreprenörer. Falck & Co är ett entreprenörsdrivet familjeföretag, så det är väldigt lätt för oss att förstå hur de lokala delägarna tänker vad gäller sina respektive varumärken och sin starka lokala förankring, säger Christian Falck, vd på Falck & Co.
Delägarna inom Woody Bygghandel är till skillnad från andra aktörer i branschen inte styrda av en huvudägare, utan är alla helt fria bygghandlare, som alla fattar sina egna beslut på sina lokala orter, mitt i den verklighet de verkar i. De ser olika ut och heter olika saker, men har ändå en mycket stark gemenskap. Detta innebär förstås utmaningar rent kommunikativt, men är också frivilligkedjans styrka, menar Johan.
– Det är en oerhört spännande resa som vi nu ska ut på. Alla är med på tåget och extremt peppade. Jag kan inte avslöja exakt vad som kommer hända redan nu, men jag kan lova att det kommer att bli något riktigt stort, avslutar Johan.
För mer information kontakta:
Johan Rosendahl, styrelseordförande Woody Bygghandel AB:
0707-15 67 41, johan.rosendahl@woody.se
Christian Falck, vd Falck & Co:
0705-13 19 12, christian@falck.se
Woody Bygghandel fortsätter sitt arbete för att få byggbranschen att ställa om. I december tillträdde Christian Clase som ny miljö- och hållbarhetschef. Christian kommer senast från Veidekke och kommer använda sin kunskap för att fortsätta utveckla och arbeta vidare med strategiska processer för Woodys hållbarhetsarbete.
Woody Bygghandel fortsätter sitt arbete för att få byggbranschen att ställa om. I december tillträdde Christian Clase som ny miljö- och hållbarhetschef. Christian kommer senast från Veidekke och kommer använda sin kunskap för att fortsätta utveckla och arbeta vidare med strategiska processer för Woodys hållbarhetsarbete.
Som en av landets främsta bygghandelskedjor ser Woody det som en självklarhet att bidra till en mer hållbar byggbransch. Rekryteringen av Christian Clase är nästa steg på vägen. Christian har arbetat i byggbranschen i mer än 20 år, bland annat på Veidekke, Skanska och BoKlok. Han har god kunskap om samordning av ISO-certifieringar, hållbarhetsrapportering och redovisning i praktiken, samt att ta fram strategi för företags hållbarhetsarbete.
– Jag har under min karriär följt hur branschen successivt tagit sig an miljö- och hållbarhetsfrågorna. Byggmaterial kan ha en stor miljö- och klimatpåverkan och hos Woody, som består av fria bygghandlare och är en av de stora aktörerna på marknaden, ser jag fram emot att stödja våra delägare och hjälpa branschen i rätt riktning, säger Christian Clase.
– Vi är glada och stolta över att Christian nu kommer till Woody. Det är en medveten och övervägd rekrytering av en profil med gedigen bakgrund från rikskundsidan. Christian har arbetat på Veidekke och Skanska som kravställare mot oss byggmaterialhandlare och han tar med sig ovärderlig kunskap om hur vi kan bli en ännu bättre leverantör och samarbetspartner inom miljö och hållbarhet. Därmed blir vi som frivilligkedja också bättre rustade när samma krav och förväntningar kommer från våra samtliga målgrupper – små och mellanstora byggföretag och den medvetne konsumenten, berättar Jonas Jonasson, VD och inköpschef på Woody Bygghandel.
Den gemensamma kraften i frivilligkedjan
Woody Bygghandel består av 36 fria bygghandlare med fler än 70 anläggningar runt om i Sverige. Delägarna har gått samman som Woody för att skapa en bättre byggbransch. Det är styrkan i gruppen som Christian tror kommer göra den stora skillnaden:
– Vårt kundlöfte “Vi får bygget att snurra” stakar ut riktningen. Woody Bygghandels fria bygghandlare kan tillsammans göra skillnad. Utifrån det perspektivet kommer vi tillsammans med handlarna ta fram strategiska initiativ och handlingsplaner, som sedan implementeras och integreras i det dagliga arbetet, förklarar Christian.
Regelverk och datahantering den stora utmaningen
– Regelverken är omfattande och kräver mycket datahantering. Det kan uppfattas som en utmaning i branschen, men jag ser det som en möjlighet att hjälpa våra kunder genom att vi förbättrar kvalitén, automatiseringen och digitaliseringen av data. Jag ser fram emot att få vara en del av Woodys framtida hållbarhetsresa tillsammans med kunder, handlare och leverantörer, avslutar Christian.
För mer information, kontakta:
Jonas Jonasson, VD Woody Bygghandel: jonas.jonasson@woody.se, 0706–28 22 10
Christian Clase, miljö- och hållbarhetschef Woody Bygghandel: christian.clase@woody.se
Från och med nästa år kommer det vara möjligt att köpa begagnat byggmaterial och inredning via Woodys delägare Holgers e-handel. Produkterna kommer från lägenhetsrenoveringar och är nästa steg i samarbetet mellan fastighetsbolaget Willhem och Holgers. Först ut till försäljning är produkter som vitvaror och blandare.
Från och med nästa år kommer det vara möjligt att köpa begagnat byggmaterial och inredning via Woodys delägare Holgers e-handel. Produkterna kommer från lägenhetsrenoveringar och är nästa steg i samarbetet mellan fastighetsbolaget Willhem och Holgers. Först ut till försäljning är produkter som vitvaror och blandare.
Allt fler väljer återbrukat byggmaterial till sina projekt för att minska sitt klimatavtryck och leva upp till tuffare hållbarhetskrav. Sedan flera år tillbaka arbetar Holgers med det miljövänliga logistikkonceptet ”containermetoden”, som de tagit fram tillsammans med fastighetsbolaget Willhem. Containermetoden hjälper till att effektivisera lägenhetsrenovering och minska antalet transporter till och från byggarbetsplatsen. Holgers planerar och packar allt som behövs till renoveringen i en container. Efter avslutat projekt hämtas containern och retur görs på överblivet material som sedan används vid nästa renovering. Nu kommer även återbruk av gamla fungerande produkter att lastas i retur och kommer att kunna återvinnas.
Från och med 2024 utvecklas samarbetet genom att Holgers kvalitetsbedömer och säljer begagnade produkter via sin e-handel. I ett första steg kommer du kunna hitta begagnade vitvaror och blandare. På sikt hoppas Holgers kunna utöka sortimentet med produkter som badrumsporslin, köksinredning och innerdörrar.
- Holgers vision med projektet är att vi ska göra vårt redan miljövänliga logistikkoncept ännu bättre. Genom att utnyttja vår uppbyggda logistik med containrar, ser vi en möjlighet att i framtiden även kunna återbruka ytterligare produkter. Vi ser detta projekt som ett bra startskott för att vi ska kunna börja jobba med återbruk på riktigt. Efterfrågan på återbrukade produkter är en växande marknad och vi vill vara en seriös partner till de fastighetsbolag som önskar jobba med återbruk, säger Lars Eliasson, Ansvarig Byggvarulogistik på Holgers.
Lokal förankring och stor flexibilitet inom frivilligkedjan
Holgers är en av delägarna i frivilligkedjan Woody Bygghandel. Partnerskapet mellan Holgers och Willhem är ett gott exempel på möjligheterna som finns för Woodys delägare att starta egna samarbeten och initiativ på lokal nivå.
- Frivilligheten är en av de stora fördelarna med att vara delägare i Woody Bygghandel. Våra delägare är experter på sin lokala marknad och vet vad deras kunder efterfrågar. De har snabba fötter och erbjuder service utöver det vanliga. Hållbarhet är en viktig fråga för oss alla och det här samarbetet visar att det går att göra stor skillnad på lokal nivå, berättar Mikael Tykesson, försäljnings- och marknadschef på Woody Bygghandel.
Vill du veta mer?
Kontakta Lars Eliasson, Ansvarig Byggvarulogistik på Holgers
lars@holgers.se
033 - 25 05 51
Woody Bygghandel har utsett Johan Rosendahl till ny styrelseordförande. Rosendahl, som varit en engagerad delägare och styrelseledamot för frivilligkedjan under en tidigare period, besitter stort kunnande inom branschen och lyfter fram det starka, lokala entreprenörskapet med hög kunskaps- och servicenivå som en fortsatt framgångsfaktor.
Woody Bygghandel har utsett Johan Rosendahl till ny styrelseordförande. Rosendahl, som varit en engagerad delägare och styrelseledamot för frivilligkedjan under en tidigare period, besitter stort kunnande inom branschen och lyfter fram det starka, lokala entreprenörskapet med hög kunskaps- och servicenivå som en fortsatt framgångsfaktor.
Inom byggmaterialhandeln är Woody Bygghandel den enda kedjan i Sverige som helt och hållet ägs och består av privatägda företag och fria entreprenörer. Kedjan har ett 70-tal anläggningar runtom i landet med en stor andel företagskunder. Under 2022 kunde man uppvisa en försäljningsökning på 10,2 % att jämföra med marknadsgenomsnittet på 7,6 %*.
- Jag ser fram emot att tillsammans med delägare och medarbetare utveckla ett än mer framgångsrikt och livskraftigt Woody Bygghandel. Jag har mitt hjärta i det lokala entreprenörskapet och en stark tilltro till det som är Woodys kärna: privatägda familjeföretag som drar nytta av gemensamma styrkor samtidigt som man får behålla sin lokala särprägel och identitet.
Entreprenör med lång styrelseerfarenhet
I slutet av 1990-talet grundade Johan Rosendahl det som senare skulle bli Byggarnas Partner som växte till ett flerfilialsföretag med fem proffsbutiker i Stockholm och ett femtiotal anställda.
Parallellt har Rosendahl varit styrelseledamot i branschorganisationen Byggmaterialhandlarna Sverige, XL-Bygg och under perioden 2019–2021 i Woody Bygghandel. För såväl XL-Bygg som senare Woody Bygghandel har Rosendahl arbetat med särskilt fokus på ägarfrågor.
Woody Bygghandels tidigare styrelseordförande Jonas Jonasson, som sedan den 1 mars i år även är frivilligkedjans VD och inköpschef, kommenterar:
- Vi har sökt en ersättare till mig som styrelseordförande sedan jag gick in som VD i våras, och kunde inte finna någon som är mer lämplig än Johan Rosendahl för Woodys framtid. Den tunga kompetens, stora erfarenhet och det starka engagemanget som Johan besitter kommer att vara till både nytta och glädje för hela kedjan i dag och i det arbete vi har framför oss.
- Med sin bakgrund har Johan dessutom djupgående insikt i våra delägares möjligheter och utmaningar. Förutom sin gedigna branscherfarenhet brinner han för det fria entreprenörskapet och jag ser mycket fram emot vårt samarbete framöver.
För mer information
Johan Rosendahl, tillträdande styrelseordförande för Woody Bygghandel:
0707-15 67 41, johan@aktivtnjutbart.se
Jonas Jonasson, VD för Woody Bygghandel: 0706–28 22 10, jonas.jonasson@woody.se
* Försäljningsstatistik från Byggmaterialindex, HUI Research
Under ett år som präglats av prisökningar och minskande köpkraft hade Woody Bygghandel en försäljningsökning på 10,2 %, att jämföra med marknadens 7,6 %.
Under ett år som präglats av prisökningar och minskande köpkraft hade Woody Bygghandel en försäljningsökning på 10,2 %, att jämföra med marknadens 7,6 %. Liksom branschen i stort har frivilligkedjan sett en positiv utveckling på proffssidan medan konsumentförsäljningen har backat.
- Vi är starka bland företagskunder, och det avspeglar sig i vårt starka resultat för 2022 säger Mikael Tykesson, försäljnings- och marknadschef på Woody Bygghandel.
- Under årets andra hälft började vi se hur en svagare efterfrågan i konsumentledet också betyder färre uppdrag för våra proffskunder. Trots detta tuffare marknadsläge kan vi konstatera att vi presterade bättre än branschindex sett över året, och det är vi förstås glada för.
- Om vi tittar framåt kommer det att bli än viktigare för oss att satsa på det som är Woody Bygghandels styrkor. Med stark lokal förankring, genuint engagemang och service utöver det vanliga kan vi visa att vi är att lita på i både med- och motgång.
Som jämförelsetal för branschens utveckling under 2022 kan till exempel nämnas att ROT-avdragen minskade med 9 % och att antalet konkurser i byggindustrin ökade med 2 %. Priserna i byggmaterialhandeln ökade med i genomsnitt 24 %.
Försäljningsstatistiken kommer från Byggmaterialindex, framtaget av HUI Research på uppdrag av branschorganisationen Byggmaterialhandlarna.
Det här är en hälsning från en grupp fria lokala bygghandlare med ett stort antal anläggningar runt om i Sverige, som är oroliga över branschens utveckling. Vi ser att det personliga engagemanget och den djupgående kunskapen håller på att försvinna. Och det går vi inte med på. Vi tänker fortsätta vara de stolta och fria entreprenörer som vi alltid varit.
”Det här är en hälsning från en grupp fria lokala bygghandlare med ett stort antal anläggningar runt om i Sverige, som är oroliga över branschens utveckling. Vi ser att det personliga engagemanget och den djupgående kunskapen håller på att försvinna. Och det går vi inte med på. Vi tänker fortsätta vara de stolta och fria entreprenörer som vi alltid varit.”
Så inleds texten i en annonskampanj från Woody Bygghandel som nu syns i bland annat kvällspress och sociala medier. Rubriken lyder ”Ett upprop från din lokala bygghandlare”.
– Det här är ett manifest som alla Woodys fristående bygghandlare formulerat tillsammans och en profileringskampanj där vi vill visa hur vi skiljer oss från våra konkurrenter, säger Mikael Tykesson som är försäljnings- och marknadschef för Woody Bygghandel.
– Woodys framgångar bygger helt och hållet på vår förmåga att tillgodose vad våra lokala kunder efterfrågar och behöver. Under 2023 kommer vi att satsa på att ännu tydligare bli den lokala service- och kunskapspartner som vi också säger i vårt kundlöfte.
”Fria bygghandlare, tillsammans som Woody”
Kundlöftet, ”vi får bygget att snurra”, är en formulering som Woody Bygghandel använder sig av sedan flera år tillbaka, men nytt är att man invid det grafiska kugghjulet lagt till ”fria bygghandlare, tillsammans som Woody”.
– Vi vill göra det tydligt att Woody är just en grupp av fria bygghandlare, och framöver kommer de enskilda anläggningarnas namn att lyftas fram mer i vår centrala marknadsföring. De lokala varumärken är starka, och i många fall handlar det om familjeföretag som genom generationer har byggt upp en unik lokalförankring.
Starka leverantörssamarbeten i stället för EMV
Under det senaste decenniet har fenomenet med EMV, egna märkesvaror, vuxit sig starkt i byggvaruhandeln liksom i många andra branscher. Woody utmärker sig genom att inte ha lanserat något EMV-sortiment, och det är en medveten strategi säger Mikael Tykesson.
– Det är ett val som går hand i hand med att vi agerar och profilerar oss som fristående handlare. Vår affärsidé är inte att vi ska ha ”allt” i vårt sortiment, utan bara det som kunderna på våra respektive lokala marknader efterfrågar. Vi samarbetar med välrenommerade leverantörer med starka varumärken och produkter av hög kvalitet, och genom att inte sälja konkurrerande EMV-produkter kan vi erbjuda våra leverantörer fullt fokus på deras sortiment.
Läs mer om
Woody Bygghandels kundlöfte
Sveriges ledande frivilligkedja inom byggmaterial, Woody Bygghandel, har beslutat att anställa sin nuvarande styrelseordförande Jonas Jonasson som ny VD. I arbetet framåt betonar Jonasson vikten av att värna om och fortsätta bygga på den plattform av Entreprenörsanda, Affärsmannaskap och Relationer som redan idag gör delägare inom Woody så unika och starka på sina lokala marknader.
Sveriges ledande frivilligkedja inom byggmaterial, Woody Bygghandel, har beslutat att anställa sin nuvarande styrelseordförande Jonas Jonasson som ny VD. I arbetet framåt betonar Jonasson vikten av att värna om och fortsätta bygga på den plattform av Entreprenörsanda, Affärsmannaskap och Relationer som redan idag gör delägare inom Woody så unika och starka på sina lokala marknader.
Jonas Jonasson, som idag är seniorkonsult och partner på ValueOne, en av Sveriges ledande specialister inom Supply Chain Management, har varit styrelseordförande för Woody Bygghandel sedan oktober 2021. Under de senaste månaderna är han även tillförordnad VD på deltid för Woody och rollen som ordinarie VD på heltid tillträder han från 1 mars 2023.
Tydlig inköpskompetens och god inblick i organisationen
Fredrik Bergh som är styrelseledamot i Woody, liksom VD för NP Nilsson med anläggningar runt om i södra Sverige, kommenterar valet av Jonasson som ny VD.
- Vi har sökt efter en kandidat som kraftfullt kan fatta beslut som utvecklar vårt Servicekontor och som kan driva oss delägare inom Woody framåt i vår lokala utveckling. Det har varit prioriterat att hitta en person som kommer in med nya ögon, men som samtidigt kan komma i gång snabbt, och Jonas har under sin tid i styrelsen fått god inblick i verksamheten och de utmaningar som väntar framåt. Vi i styrelsen har imponerats av hans tydliga inköpskompetens och proffsighet men också av hans härliga personlighet. Med Jonas ledning kommer vi delägare få support från ett Servicekontor med rätt fokus väl rustat för framtidens utmaningar.
Från mode via hemelektronik till extern specialist
Jonas Jonasson kommer från en bakgrund med chefspositioner inom flera retail- och handelsföretag där han har arbetat på såväl strategisk som operativ nivå med inköps- och organisationsfrågor. Bland tidigare anställningar märks arbetsgivare som H&M, där han på 1990-talet bland annat arbetade med kedjans expansion i Tyskland och nyetablering i USA.
- Det var strax efter IT-kraschen, i början av 2000-talet, som jag gick över från försäljnings- till inköpssidan. De senaste 20 åren i min karriär kan sedan delas upp i de första tio åren då jag arbetade som anställd, på olika ansvarspositioner i linjeorganisationer, och de senaste tio då jag arbetat som extern konsult.
- Som inköpschef för hemelektronikkedjan Onoff skaffade jag mig värdefulla erfarenheter av att analysera och optimera snabba och stora inköpsflöden med låg marginal och kort produktlivscykel, i hög- såväl som lågkonjunktur.
- Hos ValueOne har jag under de senaste tio åren jobbat med att skapa högre värde i försörjningskedjan och totalaffären genom främst verksamhetsutveckling inom inköp. Uppdragsgivare har varit företagsledning inom företag på den nordiska marknaden.
Fortsatt satsning på de lokala marknaderna
Många delägare inom Woody har haft en stark utveckling och ökat omsättningen långt över branschgenomsnittet. Strategin framåt handlar enligt Jonas Jonasson om att ytterligare förstärka positionen för de idag 40 delägarnas cirka 80 anläggningar på sina respektive geografiska marknader. Förutsättningarna för att lyckas listar han under fyra punkter:
Jonas Jonasson, som ursprungligen kommer från Hässleholm byter i samband med tillträdandet som VD bostadsort från Stockholm till Båstad, och kommer att ha Woodys Servicekontor i Helsingborg som utgångspunkt.
För mer information
Jonas Jonasson, tillträdande VD och styrelseordförande för Woody Bygghandel: 0706–28 22 10, jonas.jonasson@woody.se
Fredrik Bergh, styrelseledamot för Woody Bygghandel och VD för NP Nilsson: 0703–447200, fredrik.bergh@npn.se
Fellessons Bygghandel är en av de största delägarna i Woody Bygghandel och ett ledande namn inom byggmaterialhandeln i Småland. Genom att förvärva Trähuset i Älmhult expanderar man nu verksamheten söderut.
Fellessons Bygghandel är en av de största delägarna i Woody Bygghandel och ett ledande namn inom byggmaterialhandeln i Småland. Genom att förvärva Trähuset i Älmhult expanderar man nu verksamheten söderut.
Fellessons Bygghandel grundades av Fritiof Fellesson i Växjö 1910 och idag är det tredje och fjärde generationen Fellesson som driver företaget. Genom åren har man expanderat med såväl nya verksamhetsområden (Timber Products, Industrifärg och InWood Projects) som utvidgning av bygghandelsverksamheten.
Utöver sina två anläggningar i Växjö (Smedjegatan och Evedal) driver familjen Fellessons sedan tidigare även Carlenskogs Bygghandel i Vimmerby, Korsberga Byggprodukter, Åseda Bygg & Järn – och nu väntar alltså nästa tillskott.
Intressant marknad med god tillväxt
När Fellessons Bygghandel vid årsskiftet tar över Trähuset i Älmhult blir det företagets sjätte anläggning och en viktig expansion söderut i Småland.
– Vi är mycket glada att kunna etablera verksamhet i Älmhult som vi bedömer som en intressant marknad med god tillväxt. Anläggningen ligger på en attraktiv adress och vi ser fram emot att välkomna befintliga och nya kunder dit i början av 2023, säger VD Anders Fellesson.
– Trähuset i Älmhult har drivits av Patrik Strid och Leif Roos sedan 1998. Tillsammans har de byggt upp en framgångsrik lokal bygghandel med kringliggande tjänster som uppskattats av Älmhultsborna och det ser vi fram emot att få utveckla och bygga vidare på, säger Niklas Fellesson som är byggsäljare.
Fellesons Bygghandel erbjuder ett komplett sortiment av kvalitativa byggvaror liksom logistiktjänster och byggrådgivning för proffs och medvetna konsumenter. Genom sitt delägande i Woody Bygghandel säkerställer man funktioner som inköp, miljö och IT.
Entreprenörsanda och erfarenhet
– Det är glädjande att vi har delägare som vågar satsa offensivt även i dessa osäkra tider. Fellessons etablering i Älmhult innebär en ytterligare förstärkning av Woody Bygghandels närvaro i Småland. Fellessons är ett familjeföretag med stark entreprenörsanda och en lång erfarenhet som ger fördelar för kunden på den lokala marknaden, säger Mikael Tykesson, försäljnings- och marknadschef för Woody Bygghandel.
För mer information
Anders Fellesson, VD Fellessons Bygghandel, 0470-70 98 71, afe@fellessons.se
Niklas Fellesson, Byggsäljare Fellessons Bygghandel, 0470-70 98 33, nfe@fellessons.se
I samarbete med Presto, som är marknadsledande gällande utbildningar inom arbetsmiljö, brandskydd och säkerhet, erbjuder Woody Bygghandel ett handplockat utbud av digitala utbildningar för hantverkare. Utbildningarna grundar sig på de krav som ställs av till exempel Arbetsmiljöverket, men också av beställare i branschen.
I samarbete med Presto, som är marknadsledande gällande utbildningar inom arbetsmiljö, brandskydd och säkerhet, erbjuder Woody Bygghandel ett handplockat utbud av digitala utbildningar för hantverkare. Utbildningarna grundar sig på de krav som ställs av till exempel Arbetsmiljöverket, men också av beställare i branschen.
- Vi vill göra det så enkelt som möjligt för våra kunder att utbilda sig och hålla sig uppdaterade kring föreskrifter, lagkrav, produktkrav och regler för exempelvis uppförande och nedmontering av ställningar, säger Charlotta Fredenberg som är utbildningsansvarig på Woody Bygghandel.
De digitala utbildningarna kan genomföras när som helst och var som helst, och som registrerad på woody.se får kunden tillgång till en bred kurskatalog och en rad andra smarta tjänster.
- Presto är en garanti för att utbildningarna håller högsta kvalitet. Möjligheten att gå dessa utbildningar helt eller huvudsakligen digitalt innebär också en frihet och flexibilitet som vi vet är mycket värd för våra kunder.
Beroende på vilken utbildning man gått får man ett certifikat som plastkort eller diplom. Man kan också lägga in certifikatet elektroniskt i sitt ID06-kort, vilket har blivit mycket uppskattat. På byggarbetsplatser som tillämpar systemet kan man då identifiera sig med sina samtliga kompetenser när man blippar sitt kort.
För tillfället erbjuder Woody Bygghandel 12 olika säkerhetsutbildningar i samarbete med Presto. Utbildningarna uppdateras kontinuerligt för att alltid innehålla rätt information och nya utbildningar lanseras årligen. Aktuell kurskatalog finns på woody.se/utbildningar
För mer information
Charlotta Fredenberg, Ansvarig Event & Utbildning Woody Bygghandel: 0720-77 95 42, charlotta.fredenberg@woody.se